Buitensport is een feest!

Datum

Herken je dat moment? Wanneer je vol goede moed die buitensport schoenen aantrekt nadat je je mooiste sportoutfit uit de kast hebt getrokken. Op de achtergrond bonkt de motiverende beat van ‘Eye of the Tiger’ door je speakers heen. Je doet nog een laatste check of de hartslagmeter om je pols de door je enthousiasme verhoogde hartslag opmeet. Je pakt nog 1 laatste slok van je motivatiedrankje en vervolgens stap je de deur uit om te kunnen beginnen met die workout. Al snel voel je dat de zonnestralen je bol goed verwarmen terwijl de mussen om je heen hun best doen om luidkeels van zich te laten horen. Er ontstaat een lach op je gezicht en de geluk stofjes beginnen al langzaam door je lijf te gieren. Na een korte wandeling waarin je de bloedsomloop op gang wil brengen, begin je met je training. Wat een heerlijk gevoel!

Outdoor Training Reuver streeft ernaar om dit heerlijke gevoel in eenieder naar boven te brengen door juist te trainen in deze gunstige omstandigheden. Dat sporten je lichaam sterk(er) maakt, weten we allemaal wel! Maar we willen graag nog even de 10 voordelen van buitensporten die OTR kan benoemen voor jou op een rijtje zetten zodat jij niet meer hoeft te twijfelen of je die buitenschoenen wel of niet uit de kast gaat trekken. 

1. JE GAAT JE KIPLEKKER VOELEN

Door het zonlicht gaat je serotonineniveau flink omhoog. Hierdoor ga jij je kiplekker voelen en zal die lach op je gezicht niet snel meer verdwijnen. 

2. JE VERLIEST VET

Buitensporten draagt bij aan een gunstige algemene stofwisseling waardoor je lichaam makkelijker vet kan verbranden. 

3. EEN BETERE WEERSTAND

Doordat je in de buitenlucht sport maak je vitamine D3 aan. Deze vitamine verhoogt je weerstand en gaat botontkalking tegen. 

4. MINDER KANS OP SUIKERZIEKTE

Door te sporten in de buitenlucht verlaagt je insulinegevoeligheid waardoor je dus weinig insuline nodig hebt om je bloedsuiker in balans te houden. Hierdoor heb je minder kans op suikerziekte, een lagere bloeddruk en minder neiging tot vetopslag.

5. AANZIENLIJK MINDER KANS OP HART- EN VAATZIEKTEN

Effectief trainen in de buitenlucht kan je cholesterolgehalte reduceren waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt. 

6. MEER SPIERMASSA

Een buitensport activiteit zoals een ‘bootcamp training‘ zorgt voor een toename van je spiermassa en daarmee ook je testosteron gehalte. Dit hormoon zorgt voor een verbetering van de dichtheid in het bot. Hierdoor creëer je dus sterke botten. Ook niet onbelangrijk om te weten is dat dit hormoon de hartspier versterkt en met name positief bijdraagt aan een gunstig zuurstofgehalte in het bloed.

7. JE SPORTPRESTATIES WORDEN BETER

Doordat je in de buitenomgeving veel mogelijkheden hebt tot variatie in oefenvormen, kan er zeer doelgericht worden getraind waardoor bijvoorbeeld je coördinatie, behendigheid en snelheid goed te ontwikkelingen zijn.

8. TOENAME VAN JE SPIERKRACHT

Buitensporten kan met oefenvormen die gericht zijn op het activeren van bepaalde spiergroepen bijdragen aan een toename van je kracht. Deze toename kan in het algemeen zijn maar ook gelokaliseerd. Je pezen worden daarnaast ook sterker en de draagkracht van je lichaam zal daarom ook aanzienlijk verbeteren.

9. JE RAAKT NOOIT UITGEKEKEN BUITEN

Buiten trainen maakt je op sportgebied onafhankelijk. Er zijn in de natuur tal van elementen te vinden die het gebruik hiervan super interessant maken. Een bospad in het mulle zand trotseren of een lekkere conditietraining uitvoeren op een uitgerekt groen grasveld. Niks is te gek! 

10. JE WORDT ER GELUKKIG VAN

Door te trainen wek je een aantal ‘Feel Good’ stofjes op in je lichaam waaronder Dopamine, Endorfine en het eerder benoemde stofje Serotonine. Deze aanmaak van stofjes in combinatie met het trainen in de frisse buitenlucht zorgen voor een aangename voldoening tijdens- en na de training. Elk stofje wekt als het ware een ander ‘positief’ gevoel op maar daarover later meer. 

Zo, dat waren een aantal voordelen van het sporten in de buitenlucht. 🙂

Ben je nog niet overtuigd (wat wij ons niet kunnen voorstellen)? Dan kun je met ons natuurlijk altijd in gesprek gaan om te kijken of onze trainingen aansluiten op jouw behoeftes. Daarnaast is een gratis proeftraining volgen ook gewoon mogelijk. Hiervoor kun jij je gemakkelijk aanmelden op onze website. Ten slotte, vergeet je niet in te schrijven bij onze gratis community om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en weetjes over (buiten)sport en lifestyle.

Lid worden van de OTR community?

Wellicht ook
interessant