Fit na de zomervakantie

Datum

Nu de zomervakantie voorbij is, de kinderen weer met school zijn gestart en je langzaam weer routine begint te krijgen in het dagelijkse leven, kan het zijn dat je een na-zomerdip ervaart. Door het onregelmatig eten tijdens de zomer kun jij je wat opgeblazen voelen en zit je misschien wat lager in je energie. Wij kunnen je gelukkig geruststellen dat dit volkomen normaal en begrijpelijk is. We moeten immers ook af en toe even onszelf verwennen met een lekker ijsje op het strand of een lekker wijntje tijdens zonsondergang. Met deze herinneringen in je achterhoofd is het tijd om er nu weer tegenaan te gaan. Door de juiste veerkracht te tonen help jij je lichaam een handje en met deze eenvoudige tips wordt dit nog een stuk makkelijker:

  1. Het profijt van je ontbijt

Begin de dag weer goed met een eiwitrijk en vezelrijk ontbijt. Hierdoor heb je langer een vol gevoel en houd je de bloedsuikerspiegel in balans wat ervoor zorgt dat je minder trek in zoet hebt op een later moment van de dag. Een voorbeeld van een goed ontbijt is een omelet met groenten op volkoren toast of een flinke kom havermout met vers fruit en wat extra zaden. Een kopje thee of koffie erbij en je bent klaar om de dag te starten.

2. De kracht van groentes

Behalve je ontbijt, is het natuurlijk ook belangrijk wat je gedurende de rest van de dag weer zult gaan eten. Verse groenten, vooral groene, doen wonderen voor ons lichaam. Groenten zijn namelijk rijk aan vitaminen, mineralen en antioxidanten die helpen bij het bestrijden van vrije radicalen. Daarnaast zijn de vezels uit groenten ook erg effectief voor het stimuleren van je spijsverteringskanaal. Een bakje tomaatjes, worteltjes, radijsjes en schijfjes komkommer misstaat dus niet naast je boterham met kaas tijdens je lunch. En kook ‘s avonds wat extra groenten waarmee je voor de volgende dag een heerlijke salade kunt meenemen voor op het werk.

3. Water weetjes

Voldoende water drinken is van belang om processen in je lichaam goed te laten draaien. Maar wat is dan voldoende? Tel wel zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag als minimum. Heb je gesport of ben je heel actief gedurende de dag? Dan houden we de vuistregel aan: per gesport uur 1 liter water extra! Een voordeel daarvan is dat je na een lekkere outdoor training minder spierpijn zult hebben. Nog een ander leuk water weetje: water is 5 minuten na het drinken alweer uit de maag, op weg naar je andere organen. Water helpt namelijk onder andere bij het ontgiften van onze lever en nieren. Wel zo fijn na zo’n heerlijke vakantie!

4. Beweeg bewust

Nu zul je misschien denken: Ik beweeg toch altijd bewust? Maar wij bedoelen hier mee te zeggen dat je met bijvoorbeeld een activiteitentracker je dagelijkse beweging weer even kunt monitoren en vanuit hier kunt bekijken of je aan de beweegrichtlijnen voldoet:

Kinderen 4 t/m 18 jaar

  • 1 uur per dag matig intensief bewegen
  • 3x per week spier- en botversterkende activiteiten

Volwassenen en ouderen

  • 2,5 uur per week matig intensief bewegen
  • 2x per week spier- en botversterkende activiteiten
  • Balansoefeningen voor ouderen

Er zijn genoeg mogelijkheden om in je dagelijkse leven meer en bewuster te bewegen. Hier zijn er een aantal van: pak de fiets in plaats van de auto voor die kleine boodschapjes, zorg dat je staat of wandelt terwijl je aan het bellen bent, pak de trap in plaats van de lift en geniet nog van de nazomer door een blokje om te doen na het diner. Je lichaam zal je eeuwig dankbaar zijn.  

5. Doe iets nieuws!

Vlak na je vakantie is het ideale moment om iets nieuws uit te proberen. Je bent weer helemaal fris en opgeladen en hebt genoeg energie om je helemaal op die nieuwe trainingsvorm te storten. Om nog helemaal in dat heerlijke vakantiegevoel te blijven is het raadzaam om buiten in de natuur te trainen. Hier houd je dat vakantiegevoel nog even wat langer mee vast terwijl je ook nog eens die na-zomerdip ontloopt op een sportieve manier. Win-win!

NIEUW BIJ OUTDOOR TRAINING REUVER!

Wist jij al dat wij bij Outdoor Training gaan starten met een ‘startersgroep’? Speciaal voor beginnende sporters die na hun vakantie weer lekker aan de slag willen gaan. Klik hier om meer informatie te krijgen.

Lid worden van de OTR community?

Wellicht ook
interessant