Gun je lichaam wat het verdient

Datum

Er is niets fijners dan het behalen van je sportdoelen. Je krijgt hierdoor een boost in jouw zelfvertrouwen en jij zult je gegarandeerd lekker in je vel voelen. Het geeft je simpelweg een gevoel van voldoening. Zeker als we het specifiek gaan bekijken vanuit de sport -en lifestylebranche. Misschien heb je voor, tijdens of na deze weg naar dit succes veel stress ervaren en je lichaam wat minder rust kunnen bieden. Vergeet niet dat zulke ervaringen zich in je spieren, gewrichten of andere lichaamsdelen kunnen opslaan en dat deze zich op verschillende manieren kunnen uiten. Geef je lichaam daarom soms wat het verdient: ontspanning! Ontspanning is namelijk dermate belangrijk om je lichaam in balans te houden en hiermee op de termijn ruimte te maken voor nieuwe dingen in je hoofd en in je lichaam.

Vanuit mijn oogpunt!

Als ik vanuit mijn eigen belevingswereld kijk, heb ik zelf altijd heel veel van mijn lichaam gevraagd. Omdat ik zelf heel energiek ben en gedreven ben in wat ik doe en wil bereiken, vergeet ik soms aan mezelf te denken. Dit zie ik om me heen ook heel vaak gebeuren. En dat is niet onlogisch ook. Want er wordt veel van ons gevraagd in deze tijd. De kans is in dergelijke situaties ook heel erg groot dat je lichaam signalen gaat afgeven van bijvoorbeeld vermoeidheid en lusteloosheid. Dingen als door de dag heen moe zijn, een verminderde concentratie en minder zin in nieuwe dingen proberen zouden kunnen opspelen. Vaak drukken we deze signalen dan gewoon weg zonder erbij stil te staan. En wanneer er niet wordt gereflecteerd, kunnen we er niet op reageren… toch?

Hoe ontspan ik dan?

Er zijn op deze vraagstelling aan jezelf tal van antwoorden te geven van manieren om je lichaam ontspanning te bieden. Een lekkere massage, een heerlijk warm bad of een netflix avondje kunnen je al een innerlijke rust bieden waarmee het lichaam tot ontspanning komt. Je hersenen kunnen even worden gereset en er ontstaat ruimte voor nieuwe dingen. Maar zoals ik net al heb aangegeven ben ik zelf energiek en is je lichaam gunnen wat het verdient niet altijd makkelijk. Dan ga je dus kijken naar mogelijkheden die wel passen bij jezelf. Voor mij persoonlijk is dit absoluut de natuur in gaan. En of ik dan wandel of ren. Jezelf omringen in een omgeving waar weinig impulsen van buitenaf komen, geeft je brein de kans om ook even te resetten. Het opzoeken van uitdagingen in de natuur zorgt voor adrenaline in je lichaam en door deze ‘natural high’ zullen je lichaam en geest zich naderhand openstellen voor nieuwe dingen. Dit komt omdat wij als mensen van oorsprong één zijn geweest met de natuur en hier dus positief op zullen reageren. Sta er maar eens bij stil

Wat kan nog meer helpen?

Iedereen is anders en door het leven in onze patronen zullen we allemaal op andere manieren tot onze innerlijke rust komen. Hieronder staan er nog een aantal omschreven.

  1. Regelmatig een ontspanning massage nemen is natuurlijk ook heel goed om even alle knopen en blokkades uit je lichaam te krijgen. Zeker wanneer je regelmatig sport heb je kans dat je spieren door de inspanning zijn afvalstoffen niet altijd goed kan afvoeren waardoor er een stijf gevoel kan ontstaan in bepaalde delen van je lichaam. Na een massage voel ik mezelf altijd een stuk beweeglijker en is mijn brein een stuk rustiger.
  2. Muziek kan ook een vorm zijn van ontspanning. Misschien heb je even een momentje voor jezelf over in de week. Zet voor jezelf die persoonlijke meezinger op en laat je emoties hun gang gaan. Alles wat er dan uitkomt, creëert weer ruimte voor iets nieuws!
  3. Omring jezelf met vrienden die jou energie geven. Vaak gaat dit namelijk gepaard met gelach en blijdschap. Dit werkt ontspannend. Anderzijds zal je door juist diepe gesprekken te voeren met elkaar nieuwe inzichten opdoen en hiermee kun jij je focus weer even weerleggen. Dit biedt kansen om de druk die je misschien ervaart te verlagen.
  4. Eet gezond. Sommige voedingsmiddelen kunnen het cortisol gehalte verhogen. Junkfood en alcohol zijn daar twee goede voorbeelden van. Gelukkig is er ook voeding waarmee we het cortisolgehalte kunnen verlagen. Denk hierbij aan zaden, vissoorten, fruit en groentes. Ook is bijvoorbeeld koffie drinken bij veel stress geen goed plan. Cafeïne kan bij stress juist een verstekend effect hebben waardoor je een opgejaagd gevoel kan ervaren. Hierdoor zal je lichaam dus zeker niet snel tot rust komen.

TOT SLOT!

Ben je bewust van jouw lichaam en check eens welke signalen het lichaam misschien wel eens geeft aan jou wanneer het tijd is voor ontspanning. Het herkennen van deze signalen door te reflecteren is al een eerste stap om uiteindelijk je lichaam te kunnen gunnen wat het verdient. De natuur in gaan is naar mijn mening een perfecte manier om ruimte te creëren voor nieuwe dingen, maar reflecteer voor jezelf en doe vooral waar jij van tot rust komt. Dat is het allerbelangrijkste!

Wil jij misschien eens met ons trainen in de natuur? Klik dan hier

Ik trek nu even mijn buitensport schoenen aan en ga met mezelf op pad. En jij? 😀

Lid worden van de OTR community?

Wellicht ook
interessant