Ik ben mijn sportritme kwijtgeraakt, hoe pak ik dit weer op?

Datum

Jup, wij begrijpen het. Dit is geen doodgewone situatie. Dit is een tijd waarin onze standaard fysieke activiteiten beperkt(er) zijn geworden en we niet meer volledig van onze vrijheid kunnen genieten. Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat jij met je sportactiviteiten inmiddels de handdoek wel een beetje in de ring hebt gegooid omdat veel beweegactiviteiten nou eenmaal niet zo goed uitgevoerd kunnen worden zoals voorheen. Daarom willen wij in deze blog graag een aantal handige tips en tricks toereiken waarmee jij geholpen kan worden om je sportritme weer te herpakken. Zeker nu we weten dat onze gezondheid belangrijker is dan ooit!😲

Doe datgene wat je écht leuk vindt.
Een trainingsprogramma wat bij jou past en waar jij voldoening uit haalt is dermate belangrijk om een goede start te maken met je beweegactiviteiten. Het volgende spreek ik even vanuit mijn eigen ervaring; dat wanneer ik bijvoorbeeld een langdurige run op de verharde weg maak zonder weinig uitdaging, mijn gevoel van succes en beleving stukken minder is dan wanneer ik door de natuur trail. Hiermee kan ik mezelf namelijk veel meer uitdagen met bijvoorbeeld de hoogtemeters en de kronkelige paadjes. Simpelweg spreek ik met deze mogelijkheden andere fysieke vaardigheden aan waar ik mezelf prettig bij voel. Dus… het plezier halen uit je eerste trainingen is een van de sleutels om een verlangen te krijgen naar meer, want dat gevoel willen we juist ervaren tijdens onze eerste sportmomenten.

Start klein en zorg voor een stabiele groei.
Een trainingsprogramma dat is opgesteld om binnen 2 maanden een perfecte ‘Summer body’ te creëren, is voor veel mensen onder ons een té onrealistisch doel. Je vraagt namelijk al snel te veel van je lichaam waardoor de drastische transformatie waar jij op hoopt zal uitblijven. En ja… dat demotiveert enorm. Daarom is het goed om rustig kennis te maken met een beweging die bij je past. Merk je dat het na een aantal trainingen beter gaat, voer dan stapvoets de intensiteit op en blijf dit gedurende het hele programma voor jezelf toepassen. Alleen dan kan jij op de lange termijn dat doel (bijvoorbeeld een summerbody) gegarandeerd omarmen. Anderzijds geeft een rustige start van bewegen het lichaam de mogelijkheid om te wennen aan bepaalde belastingen waardoor de kans op blessures klein blijft en je dus op een verantwoorde manier je gewrichten, pezen en spieren sterker maakt.

Stel & schrijf jezelf een haalbaar en realistisch doel op.
Bij deze tip start ik met een voorbeeld waarin jij voor jezelf een trainingsprogramma opstelt met in het begin twee intensieve trainingen van 60 minuten per week. Vergelijk deze doelstelling nu eens met iemand die 4 tot 5 intensieve trainingen per week van zichzelf verwacht.
Wanneer je (weer) begint met sporten zorg er dan voor dat je de lat voor jezelf niet direct te hoog legt. Uiteindelijk komt het presteren en het behalen van je doelen dan vanzelf wel maar zorg eerst voor structuur in je sportritme. Wanneer je 2 trainingen per week met jezelf afspreekt dan is dit een haalbaar doel. Lukt het je om dan eens 3 trainingen te doen dan ervaar je direct succesbeleving en krijg je een motivatie boost omdat je 1 extra training hebt gedaan. Wanneer je de lat een stuk hoger legt door bijvoorbeeld 4 of 5 trainingen van jezelf per week van jezelf te vergen dan voer je de druk te snel op en is de kans erg groot dat het niet gaat lukken. Dus begin klein en groei op een rustig tempo door. Alleen op deze manier zorg jij voor een structureel sportritme op de lange termijn.

Je doelstelling van tevoren misschien even opschrijven en vervolgens de voor- en nadelen ervan naast elkaar op een rijtje zetten, is ook geen slecht plan. Dit geeft een realistischer beeld weer van het doel en daarmee kun je (beter) inschatten of het haalbaar is voor jezelf. Dat brengt een gevoel van zekerheid met zich mee waardoor je ook daadwerkelijk je gezette doelen gaat bereiken.

Durf doelen bij te stellen. (Ook in de beginfase)
Een ander ding waar ik je graag op wil attenderen is dat het bijstellen van je doelstellingen helemaal geen probleem hoeft te zijn. Natuurlijk kun je vóór dat je begint met trainen voor jezelf een perfect beeld voorstellen met wat je wilt bereiken en hiermee van start gaan. In de praktijk blijkt dat veranderingen van jouw situatie in bijvoorbeeld werk, woonomgeving, financiële status, gezinssamenstelling of mentale gesteldheid uiteindelijk een rol spelen bij de vermindering van je intrinsieke motivatie (de motivatie die vanuit jezelf komt en niet vanuit externe factoren). Hiermee verandert dus dat perfecte beeld waar jij vooraf je doel juist op hebt afgestemd. Wanneer zich dit voordoet, óók in de beginfase, is het naar mijn mening helemaal niet erg om die gezette doelstelling eens eventjes onder het vergrootglas te nemen en te kijken of je met meer tijd en met minder druk toch uiteindelijk tot je einddoel kunt komen. Uiteindelijk haal jij je doel wel alleen pas je de snelheid even aan, is dat zo erg? Nee zeker niet!  

Pas je voeding aan op je beweegpatroon
Wanneer je (weer) begint met sporten, gaat je metabolisme zich hierop aanpassen. Meer beweging betekent meer verbranding en dat wil zeggen dat je de juiste voeding moet nemen om je lichaam te voorzien van de meest bruikbare voedingsstoffen. De hoeveelheid calorieën dat het lichaam nodig heeft gaat op trainingsdagen bijvoorbeeld toenemen omdat je deze tijdens een training ook extra verbruikt. En net zoals een auto zonder benzine niet kan rijden kan een lichaam zonder brandstoffen niet effectief functioneren. Blijf hier dus ook bewuste(re) keuzes in maken vanaf het moment dat jij voor jezelf hebt besloten om 100% voor dat doel te gaan.

Zo, dat was niet niks hé. Het klinkt misschien allemaal heel veel om (opnieuw) te starten met sporten. Maar onthoud, met het stellen van kleine doelen en een goed programma kom je al heel erg ver.

Wil jij nog meer tips en tricks van ons horen over bijvoorbeeld: ‘Hoe begin ik (opnieuw) met sporten’? Of kunnen wij jou op weg helpen om je sportritme weer op te pakken?

Word dan onderstaand lid van de OTR community en wij helpen jou graag vrijblijvend op weg. 👇

Ik ben gisteren al begonnen. En jij?

Lid worden van de OTR community?

Wellicht ook
interessant