Outdoor Training Reuver vs. HIIT

Datum

Binnen onze trainingen blijven we variëren tussen kracht en cardio elementen en proberen deze ook zoveel mogelijk te combineren. Juist de combinatie van deze 2 trainingsvormen zorgen ervoor dat jij je enorm fit gaat voelen. Een onderdeel van deze trainingen is de HIIT methodiek.

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het idee van een HIIT workout is – zoals de naam al zegt – dat je intervallen van hoge intensiteit afwisselt met korte periodes van rust. Dat kun je met bijna alle sporten doen. Wissel bijvoorbeeld 30 seconden sprinten af met 2 minuten rustig wandelen, en ga daar ongeveer 20 minuten mee door. Om de training intensiever te maken, hoef je niet langer door te gaan. Je kunt daarvoor simpelweg de rusten iets korter maken, of de intensieve intervallen iets langer. Op die manier pas je de HIIT workout heel simpel aan je eigen niveau of doelen aan.

Voordelen HIIT workout

HIIT heeft veel voordelen t.o.v. andere trainingsmethodieken. De belangrijkste 5 voordelen die wij onze leden graag laten ervaren zijn:

1. Het afterburn effect

Op het eerste gezicht lijkt het vreemd dat HIIT net zo effectief is als cardiotrainingen van lange duur. Kun je met een paar minuten sprinten echt net zo veel calorieën verbranden als met een uur hardlopen? Het antwoord is heel simpel: ja, dat kan echt. De reden is dat je bij HIIT een veel explosievere, intensievere inspanning levert.

Je lichaam heeft achteraf langer de tijd nodig om daar weer helemaal van te herstellen. Tijdens die herstelperiode blijf je calorieën verbranden. Dat brengt de uiteindelijke hoeveelheid verbrandde energie ongeveer net zo hoog of zelfs hoger dan bij ‘normale’ cardio. Daar heb je dat ‘afterburn effect’ in mindere mate of helemaal niet.

2. Geen verlies van spierweefsel

Eén van de valkuilen van cardio is dat je er niet alleen maar vet mee verbrandt. Als je lichaam wanhopig op zoek is naar meer energie, moet namelijk ook het spierweefsel eraan geloven. En dat is natuurlijk niet de bedoeling: je staat niet zo lang in de sportschool om alles dan tijdens het hardlopen weer te verliezen. Gelukkig verlies je met een HIIT workout veel minder of zelfs geen spierweefsel.

3. Verbetering van je conditie

Zoals gezegd kan cardio vooral een ontzettend goede manier zijn om je conditie te verbeteren. Dat is niet alleen handig als je aan het sporten bent. Ook in het dagelijks leven is een beetje conditie prettig; het maakt traplopen bijvoorbeeld een stuk makkelijker. HIIT helpt je hier behoorlijk bij. Door die explosieve intervallen van inspanning wordt je hart getraind om sneller meer bloed rond te pompen. Je kunt inspanningen op die manier uiteindelijk langer volhouden. En dat effect komt sneller dan je denkt.

4. Het kost weinig tijd

Naast alle sportvoordelen is HIIT ook gewoon een heel praktische keuze. Dat is vooral omdat het zo weinig tijd kost om een volledige HIIT workout uit te voeren. Als je de warming-up even meerekent, ben je in binnen 25 minuten klaar. Dat is aanmerkelijk beter in te plannen dan die ellenlange hardlooptrainingen die veel mensen zichzelf opleggen!

Tijdgebrek is één van de meest genoemde redenen wanneer mensen uit moeten leggen waarom ze minder sporten dan ze zouden willen. Komt dat jou ook ongemakkelijk bekend voor? Met HIIT hoef je dat excuus voor jezelf echt niet meer te gebruiken, want een uurtje per week levert al enorm resultaat! Zo is deze vorm van trainen ook uitstekend te combineren met krachttraining.

5. HIIT is flexibel

Een laatste voordeel is wederom van relatief praktische aard: je kunt met HIIT alle mogelijke kanten op. Allereerst staat het je hierbij vrij om iedere sport te kiezen die je maar leuk vindt. Hardlopen wordt veel gebruikt, omdat je daarvoor weinig materiaal nodig hebt. Er zijn echter veel meer mogelijkheden: fietsen, touwtjespringen, zwemmen….

Je kunt zelfs afwisselen, als je de boel interessant wilt houden. Daarnaast is je HIIT workout makkelijk aan je niveau aan te passen door met de intervalduur te variëren. Als je vooruit gaat, hoef je geen enorme schema’s om te gooien. Je verlengt de inspanning gewoon met tien seconden, en reken maar dat je het weer flink zwaar zult krijgen.

Lid worden van de OTR community?

Wellicht ook
interessant